ドンキーコング3

1984

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『ドンキーコング3』は、1983年に任天堂が発表した伝説的なアーケードゲームです。当初のリリースの翌年、すなわち1984年の7月4日にはファミリーコンピュータ(ファミコン)向けに移植され、さらに8月20日にはポータブルゲームとして人気の「ゲーム&ウオッチ」でもプレイ可能となりました。さらに、2008年7月23日からはWiiのバーチャルコンソールで、2013年3月27日からはニンテンドー3DSのバーチャルコンソール、そして2013年11月6日からはWii Uのバーチャルコンソールとしても、ファンに楽しんでいただけるようになりました。

このゲームは、『ドンキーコング』(1981年)や『ドンキーコングJR.』(1982年)という2つの先行作品の続きを継承する形で、ドンキーコングシリーズの第3弾として制作されました。しかし、前の2作品とは大きな違いがあります。それは、『ドンキーコング3』がシューティングゲームとしての要素を取り入れていることです。さらに驚くべきことに、このゲームにはシリーズの象徴的キャラクターであるマリオが一切登場しないのです。その代わり、主役は「スタンリー」というキャラクターが担当します。

スタンリーとは、実は1982年12月6日に発売された「ゲーム&ウオッチマルチスクリーン版」のゲーム、『グリーンハウス』で初めて登場したキャラクターです。英語の広告では、「Stanley the Bugman」という名前で紹介されていました。『グリーンハウス』は、植物園で虫を殺虫剤で撃退するという内容で、『ドンキーコング3』のゲーム内容と非常に似ています。

最後に、アーケード版『ドンキーコング3』の画面は縦長のデザインとなっています。この特徴的な画面構成を持つアーケード版とは対照的に、ファミコン版では画面の縦の長さが短くなっており、コンパクトにまとめられています。

このように、『ドンキーコング3』はシリーズの歴史や特徴を知る上で非常に重要な作品となっています。

『ドンキーコング3』ゲームの内容

ゲームの主旨 『ドンキーコング3』は、プレイヤーがスタンリーを操り、植物園を脅かす虫やドンキーから花を守るシューティングゲームです。スタンリーは手に持った殺虫剤でこれらの敵を追い払う役目を果たします。

ゲームの基本メカニクス

  • 子蜂が画面下部に到達すると、花を引き抜こうと試みます。プレイヤーがこれを防ぐために子蜂を撃退すると、花は元の位置に戻ります。しかし、子蜂によって花が巣まで運ばれてしまうと、その花は失われます。
  • すべての花を守り抜いてステージクリアすると、最大5000点のパーフェクトボーナスが得られます。
  • ステージ開始時には花はまだ苗の状態。クリアするたびに、つぼみへと成長し、さらにその後、花へと開花します。失われた花は次のステージで苗として再登場します。

ステージクリアの条件

  • ドンキーを画面上部まで押し上げる。
  • 一定数の虫を撃退する(ただし、幼虫は除く)。

ミスの条件

  • 虫に触れる。
  • 虫が放つ槍や破片に接触する。
  • ドンキーが綱の最下部に到達して地面に落ちる。
  • ドンキーが放る椰子の実に当たる。
  • タイムアウト(ファミコン版のみ)。

特筆点 アーケード版では、タイムアウトが発生してもすぐにミスとはならない。代わりに、ドンキーが落ちるまでの間、左右から登場する虫が綱を食べ続けます。

特別なアイテム:パワースプレー スタンリーは、一度だけ使用できる特別な殺虫剤「パワースプレー」を取得することができます。このアイテムは高威力で射程も長く、効果的にドンキーを退散させることが可能です。

ステージの特色

  • 1面:通常の4段構成。
  • 2面:中央に大きな穴が開いており、迂回が必要。
  • 3面:3段構成で、ツタに幼虫がぶら下がり妨害してくる。
  • 面の進行は初めは1, 3, 1, 2, 3の順、その後は1, 2, 3の順で繰り返されます。

『ドンキーコング3』は、独自のゲームメカニクスと多彩なステージ構成が魅力的なタイトルとなっています。プレイヤーは戦略的な思考と高い反射神経を要求されるこのゲームで、数々の挑戦を乗り越えることとなります。

『ドンキーコング3』ゲームのキャラクターたち:紹介と特徴

スタンリー(主人公)

スタンリーは、このゲームの勇敢な主人公であり、一見するとマリオに似た外見を持っています。彼の茶色いストレートの髪と大きな団子鼻は特徴的で、しかし髭はありません。彼の服装は帽子を除いてマリオやルイージとほぼ同じで、長袖シャツにオーバーオールを着ています。イラストではシャツは水色でオーバーオールは赤で描かれていることが多いですが、ゲーム上では色が変わることがあります。

ドンキーコング(悪役)

ドンキーコングは、左右にぶら下がるロープから蜂や虫を呼び出し、プレイヤーを妨害する悪役です。時間が経つにつれて徐々に降下し、最下部に到達するとミスになります。彼を最上部まで押し上げるか、一定数の虫を倒すとステージがクリアになります。

バズビー

バズビーは最も基本的な敵で、花を持ち去ろうとします。花を持っていく途中で倒せば得点が増加し、8面以降では姿が変化します。持ち去った後、パワーアップして攻撃してきます。

ベスピー

ベスピーは通常のスプレーでは2発当てなければ倒せません。黄色から青に変化し、残骸はミスの原因になります。

クリーピー

クリーピーは普通のスプレーでは倒せず、ツタを這ってくる時に退散させることができます。地上に降りると気絶し、スプレーを吸収します。特に2面ではドンキーにスプレーが当たりにくくなります。

アタッカー

アタッカーは蚊のような敵で、小さく円を描いて飛びます。平行に並ぶと体当たりしてきます。12面以降では茶色になります。

蛾は15面以降に登場し、子蜂と同じように花を持ち去る動きをします。

以上のキャラクターたちは、ゲームの戦略と楽しさを高めるために緻密にデザインされています。彼らの行動や特性を理解することは、ステージをうまくクリアする鍵となります。

Donkey Kong 3” is a legendary arcade game released by Nintendo in 1983. Following its initial release, it was ported to the Family Computer (Famicom) on July 4th, 1984, and later became available for the popular portable game “Game & Watch” on August 20th. Furthermore, from July 23rd, 2008, fans could enjoy it on the Wii’s Virtual Console; from March 27th, 2013, on the Nintendo 3DS’s Virtual Console; and from November 6th, 2013, on the Wii U’s Virtual Console.

This game continues from its two preceding titles, “Donkey Kong” (1981) and “Donkey Kong JR.” (1982), making it the third installment in the Donkey Kong series. However, it bears a significant difference from the previous two titles, incorporating elements of a shooting game. Surprisingly, this game does not feature the series’ iconic character, Mario, at all. Instead, the protagonist role is taken on by a character named “Stanley.”

Stanley first made his appearance in a game titled “Greenhouse,” released for the Game & Watch Multi-Screen edition on December 6th, 1982. In English advertisements, he was introduced as “Stanley the Bugman.” “Greenhouse” is a game where you repel insects in a botanical garden using insecticides, very similar in content to “Donkey Kong 3.”

Lastly, the arcade version of “Donkey Kong 3” has a vertically elongated screen design. In contrast, the Famicom version has a shorter vertical length, making it more compact.

In this way, “Donkey Kong 3” serves as a crucial piece in understanding the history and unique characteristics of the series.

Content of “Donkey Kong 3” Game

Game’s Premise: “Donkey Kong 3” is a shooting game where the player controls Stanley to protect flowers from insects and Donkey Kong that threaten a botanical garden. Stanley’s role is to fend off these enemies using the insecticide he holds.

Basic Game Mechanics:

  • If a bee reaches the bottom of the screen, it tries to uproot a flower. When the player repels the bee, the flower returns to its original position. However, if the bee carries the flower to its nest, that flower is lost.
  • If you protect all the flowers and clear the stage, you can earn a perfect bonus of up to 5,000 points.
  • At the start of the stage, the flowers are still seedlings. Each time you clear a stage, they grow into buds and later bloom into flowers. Lost flowers will reappear as seedlings in the next stage.

Stage Clear Conditions:

  • Push Donkey Kong to the top of the screen.
  • Repel a certain number of insects (excluding larvae).

Conditions for a Mistake:

  • Touching an insect.
  • Contact with spears or fragments thrown by insects.
  • Donkey Kong reaching the bottom of the rope and falling to the ground.
  • Getting hit by coconuts thrown by Donkey Kong.
  • Time out (only in the Famicom version).

Noteworthy: In the arcade version, you don’t immediately lose when time runs out. Instead, until Donkey Kong falls, insects appearing from the sides continue to eat the rope.

Special Item: Power Spray: Stanley can obtain a special insecticide called “Power Spray” that can be used only once. This item has high power and long-range, making it effective in repelling Donkey Kong.

Stage Features:

  • Stage 1: Regular 4-tier structure.
  • Stage 2: A large hole in the center requires detours.
  • Stage 3: 3-tier structure, with larvae hanging from the vines obstructing the player. The stage progression initially follows the order 1, 3, 1, 2, 3, and thereafter, it repeats in the order 1, 2, 3.

“Donkey Kong 3” stands out as a captivating title with its unique game mechanics and varied stage configurations. Players are challenged in this game, which demands strategic thinking and sharp reflexes.

Characters of “Donkey Kong 3” Game: Introduction and Features

Stanley (Protagonist)

Stanley is the brave protagonist of this game, and at first glance, he bears a resemblance to Mario. His straight brown hair and prominent bulbous nose are distinguishing features, but he doesn’t have a mustache. His attire, excluding a hat, is almost identical to Mario’s and Luigi’s, wearing a long-sleeved shirt with overalls. Illustrations often depict his shirt in light blue and his overalls in red, although the colors may vary in the game.

Donkey Kong (Antagonist)

Donkey Kong is the villain who summons bees and insects from ropes hanging on either side, aiming to obstruct the player. As time passes, he gradually descends, and it’s a mistake if he reaches the bottom. Clearing the stage is achieved by either pushing him to the top or defeating a certain number of insects.

Buzzbee

Buzzbee is the most basic enemy, attempting to take away the flowers. Points increase if it’s defeated while carrying a flower. Its appearance changes after stage 8, and after taking a flower, it powers up and attacks.

Besbee

Besbee can’t be defeated with just one shot from the regular spray; it requires two hits. It changes from yellow to blue, and its debris can cause mistakes.

Creepy

Creepy cannot be defeated by the standard spray. It can be repelled when crawling on a vine. If it descends to the ground, it becomes dazed and absorbs the spray. Especially in stage 2, it becomes harder to hit Donkey Kong with the spray.

Attacker

The Attacker is a mosquito-like enemy that flies in small circles. When lined up side by side, it charges directly. Its color turns brown after stage 12.

Moth

The Moth appears from stage 15 onwards and behaves similarly to the Buzzbee, trying to take away flowers.

The characters mentioned above are intricately designed to enhance the strategy and enjoyment of the game. Understanding their actions and characteristics is key to successfully clearing stages.

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